V, fildelning & upphovsrätt


Lästips och frågetotar att dra i by Micke vK
15 oktober 2008, 23:20
Filed under: Uncategorized

Kan Sverige legalisera icke-kommersiell fildelning utan att bryta mot ingångna internationella avtal? Det är en av de frågor jag såg framför mig att vi i arbetsgruppen förr eller senare skulle behöva grotta in oss i. Rick Falkvinge (pp) tipsade dock nyligen om en genomgång han gjorde för två år sedan, där han drar slutsatsen att de internationella avtalen inte hindrar det. Det ser ut som en gedigen argumentation, och det skulle vara intressant att höra hur motargumentationen låter.

Jag hittade den bloggposten i jakt på Falkvinges med goda skäl vitt omtalade bakgrundsbeskrivning till piratjägarlagen. Ytterligare några intressanta grejer: Henrik Alexandersson noterar att regeringen i våras påstod att lagen skulle rikta sig mot storskalig verksamhet. Med tanke på att lagrådsremissen snarast verkar vara en språklig redigering av förra årets förslag måste det ha varit ett högst medvetet blåljug. Bloggen Teflonminne tar i från tårna men ger en inblick i hur lagen ser ut från ett praktiskt ISP-perspektiv.

För övrigt gör bloggen MiNimaliteter ett bra försök att bena upp de olika konfliktpositioner som ryms i fildelningsfrågan, bl a utifrån Per Schlingmanns argumentation för regeringens inställning.

En av nyckelfrågorna i piratjägarlagen: Hur mycket bevisning krävs det av en upphovsrättsinnehavare för att domstolen ska godkänna deras begäran om att få ut en IP-adress? Räcker det med en skärmdump?

Anta att jag är nyfiken på vilken abonnent som har en viss IP-adress. Vad hindrar mig – vi är alla upphovsrättsinnehavare – från att fuska fram ett bevisunderlag och få fram namnet? Om jag inte följer upp med ett åtal, betyder det att mina påståenden aldrig kontrolleras ordentligt? När abonnenten får reda på namnutlämnandet (en månad senare), vilka möjligheter har då den personen att stämma mig?

Och i nästa steg: Vad hindrar mig, som enskild upphovsrättsinnehavare, att översvämma domstolarna med IP-adresser som jag vill ha ut abonnentnamn till? Är det bara den där ersättningen för besväret jag måste ge till operatören?

Det krävs nog en vända till med näsan över lagrådsremissen…

Micke

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

