V, fildelning & upphovsrätt


Juste lista by Micke vK
25 oktober 2008, 21:30
Filed under: Uncategorized

Bloggen Pirat-Janne har tagit fram en lista som är värd att bygga vidare på: en sammanställning av mediabolagens övertramp hittills i kopieringsfrågårna. Nån som har sett av nån liknande lista över Antipiratbyrån med fleras övertramp i Sverige?

Micke

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Kul att bli länkad. 🙂

Har inte riktigt tid att söka efter vad APB har gjort i Sverige och backa upp med fakta, men vad jag minns så har de betalat en kille med suspekta utbetalningar (och han skattade inte) för att infiltrera nån ISP (Banhof kanske…) och plantera bevis så de fick göra en razzia.

Sen har vi fallet när de fick vara expertvittnen i ett mål där de var målsägare.

Så mycket mer än så kan jag inte komma på att de har gjort…

Kommentar av PiratJanne

Hmm… verkar som om min kommentar bara försvann. Så jag testar att posta om den och om det råkar bli dubbelt så… ooops.

Vi har ju också fallet med den mutade polisen Jim Keyzer som Christian Engström skriver om här.

Kommentar av PiratJanne

En av de bra grejerna med nätet är att vi är många och det är lätt att samarbeta! Jag har också fullt upp närmaste tiden, men nån gång… Till exempel skulle man kunna använda Antipiratbyråns wikiartikel som utgångspunkt, och lista kontroversiella saker de har gjort. Den lista du gjorde skulle på motsvarande sätt kunna arbetas in i wikipedias RIAA-artikel.

Kommentar av Micke vK

Aboslut! Det låter ju som en jättebra idé att slänga upp det på wikipedia så att alla kan se det. 😀

Jag hoppas att du inte har missat min senaste mastodontpost: Gammal och trött retorik där jag belyser fildelningen (och argumentationen mot den) från ett historiskt perspektiv.

Kommentar av PiratJanne




Kommentera

